eWUś to elektroniczny system weryfikacji uprawnień pacjentów do świadczeń zdrowotnych finansowanych przez NFZ, powiązany z Centralnym Wykazem Ubezpieczonych (CWU). Od 1 stycznia 2013 r. każdy może potwierdzić swoje prawo do świadczeń - w szpitalu, przychodni, czy w gabinecie lekarza, bez konieczności przedstawiania dodatkowych dokumentów. Wystarczy numer PESEL oraz dokument potwierdzający tożsamość tj. dowód osobisty, paszport lub prawo jazdy. W przypadku dzieci objętych obowiązkiem szkolnym, do 18 roku życia dowodem potwierdzającym tożsamośc może być legitymacja szkolna. Jeżeli dziecko nie ukończyło 3 miesiąca życia i nie posiada nadanego numeru PESEL, wówczas przychodząc do lekarza należy podać w rejestracji swój numer PESEL.
W przypadku braku potwierdzenia uprawnień do świadczeń przez NFZ, a wiedzą Państwo, że takie uprawnienia posiadają, można je potwierdzić jak dotychczas tj. za pomocą dokumentów papierowych np: zaświadczenia z zakładu pracy, legitymacją emeryta lub rencisty, aktualnym zgłoszeniem do ubezpieczenia zdrowotnego. W przypadku kiedy nie macie Państwo przy sobie jednego z wymienionych dokumentów, można złożyć oświadczenie o prawie do świadczeń, które musi zawierać: imię i nazwisko pacjenta, adres zamieszkania, podstawę prawną do świadczenia (np. zawarta umowa o pracę, emerytura), numer PESEL, rodzaj dokumentu, którym potwierdzacie swoją tozsamość u lekarza.